Autoškola sestává z teoretické a praktické části výuky. Tu teoretickou musíte prokázat znalostí předpisů, a to formou testů, jejichž podoba se za půl století příliš nezměnila.
Biflovat se testy na paměť nemusí znamenat, že otázkám rozumíte – možná se vám také stalo, že některý z vašich spolužáků, co měl fotografickou paměť či lepší schopnost zapamatovat si např. básničku nebo jiný delší text, jednoduše uspěl ve škole při známkování, ale kdybyste se s ním pustili do logického rozboru obsahu naučené látky, možná by tomu vůbec nerozuměl. Naučit se nějakou frázi nazpaměť ještě neznamená pochopení dané látky, a to také může být jedním z důvodů, proč je u nás tak vysoká nehodovost. Vyjadřuje se k tomu Asociace autoškol ČR a na místě by byla zřejmě změna celé koncepce. Uspět v testu zkrátka ještě neznamená nutně přínos pro silniční provoz a obecně situaci v dopravě.
Autoškola, to je totiž také škola a právě zde je velmi důležité skloubit teorii s praxí a vědět si rady v ostrém provozu ještě dříve, než dojde k nějakému problému. Dobrou autoškolu poznáte nejen podle fotogalerie autoskolaholesovice.cz a nabízených služeb, ale také podle referencí a podle skutečného zájmu o klienta. To znamená nejen věnovat určitý čas praktickým jízdám, ale probírat s nimi i některé, zvláště záludné a nejasné předpisy, aby si je lidé zapamatovali hlavně svým selským rozumem – chápali je v reálné situaci. Takový přístup ovšem vyžaduje více námahy – vysvětlovat předpisy třeba i praktickými ukázkami, někdy na modelové silniční situaci s modely autíček nebo na nějakém instruktážním videu z pohledu řidiče.
Jednoduché učebnicové texty zkrátka nemají takovou účinnost, jak bychom si představovali, a v dnešní době počítačových animací nebo možností vizuální výuky by to jistě šlo zlepšit. Možná, že k tomu nakonec dojde pod tlakem ministerstva dopravy, ale lepší je i ve svém zájmu, jakožto klienta autoškoly, všemu rozumět, než pak na silnici zavinit nějaký draze zaplacený karambol.